Friday, 24 June 2011

kembara hati

assalamualaikum,

agaknya satu penggembaraan yg jauh. kerana semunya bermula di hati

"hati perlu diperbetulkan, minda perlu di fokuskan, emosi perlu dikawal, tingkahkalu harus dijaga, tutur kata mu harus kau teliti"

bermain sejenak di benak pemikiran , namun tak tahu dimana harus dituju. merungkai sebuah matlamat yang penuh dengan konflik di dalam jiwa, menambahkan keraguan di dalam jiwa. harusnya masa muda dan terluang ini lah yang harus digapai sepenuhnya dengan usaha sebagai bukti pada allah namun ada saja yang menjadi penghalangnya dan sudah tentu tidak lain dan tidak bukan hawa nafsu dan godaan syaitan.kau kata nak jaga hati but still kau biarkan ia ternoda dengan keindahan dunia. betulkan diri dan jaga hubungan dengan allah. "Walau sehina manapun aq tetap ingin mencintaimu"...-aku ingin mencintaimu by edcoustic-

"semua org nak syurga kan, sapa yang tak nak. tapi nak syurga harus lah dengan iman, dan iman haruslah dibina, dan untuk membinanya bukannya mudah"

diteliti semula jadual mutabaah, namun senyuman seorang hamba yang berusaha mendekati penciptanya itu semakin hambar malahan air mata nya mudah saja menitis. semangatnya untuk menulis apa yang tersirat di benak pemikirannya kuat namun di hentikan saja memikirkan niatnya yang tak betul. lama menyepi mencari masa yang sesuai utk kembali semula. namun masih terselit rasa itu. doa pada allah dijauhkan sifat munafik dan nifak dalam diri.

 apa lah guna nya kalau aq sruh org lain berubah dan betulkan sikap mereka sedangkan aq sendiri pun tak betul lagi, masih merangkak mengenal cinta ilahi, masih tercari cari kekuatan diri, bila berdepan masalah pantas diri menjadi lemah, ya itu dulu. tapi sekarang? masalah iman pasti  membuat sesiapa pun lemah. bila da jauh dari Allah pasti diri ini menjadi lemah.

            "kau kuat bila kau dekat dengan allah sebab DIA lah sumber kekuatan setiap makhluk"

 "boleh kah kita mengharap pelangi selepas hujan?"
"kalau banjir kilat pula yang datang"

soalan yang baik untuk diri ini, ku tak tahu nak menjawab apa namun ku teringat firman allah dalam kalam sucinya.

“boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagi mu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagi mu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui (2:216)”..

     sahabat saat kau menerima sms ne ku tak pasti apa perasaan mu. dengan dunia masalah pasti membuat ramai manusia yang bersedih didalamnya. kau boleh berdoa dan minta pada Nya sebanyak mungkin. tapi ingat Allah berikan apa yang kita perlu bukan yang kita inginkan kerana dia tahu apa yang terbaik untuk kau.

lets see. keadaan sekeliling n pada diri kau sendiri, ada kalanya kau rasa benda tu salah untuk kau teruskan namun kau rasa bahagia untuk meneruskannya. tengok !!! betul apa yang Allah kata, sekali lagi, ada kalanya kau rasa benda tue tak baik untuk kau, malas nak buat but then sebnarnya benda tue baik untuk kau. 

ada hikmahnya Allah atur cam tu untuk kau dan untuk makhluk allah yang lain. Allah nak jaga kau terus dari trus buat benda salah. cuba renung semula. hidup kau lepas, bahagia, atau bahgia dalam sengsara. mengenal dan mengharap ***** pada yang bukan pasti menjadi milik kau.

"buat apa nak bersedih kalau benda tue bukan untuk kau kerana semunya da tercatat apa yang ada untuk kau dan bukan untuk kau"... -lah tahzan-

u have a lot of time to write but , teringat dengan kata salah seorg ikhwah

"you are not getting anything from Allah if u writting was nothing"
   ohhh! susah nak betulkan niat but u have try

"kepincangan dalam niat sudah biasa tapi terus dalam kepincangan itu adalah binasa"

 "hari ini milik anda sahabat"


p/s: why u hapi when u ar writting this, bcoz u r hapi when somebody read ur "nukilan" or u hapi bcoz u do this bcoz of Allah. ask urself. "menulis membuat  terkenang, but then stil biarkan ia berlalu"- lah tahzan- 
jalan mujahadah tue susah sebab itu harga syurga tue tak murah. 

No comments:

Post a Comment