Thursday, 26 July 2012

picture 5#

(*-*)

hamba tak sempurna. hamba tak kuat, hamba sentiasa lemah dan leka. 


perubahan dalam perubahan...... 

berubah senang 
nak kekalkan perubahan tu yang susah.
hari ne kata, esok nak berubah dan buat yang terbaik
bila esok menjeguk hidup, cuba sedaya upaya nak buat yang terbaik.
tapi bila esoknya. hati terasa lemah dan lemah.
jauh dan semakin jauh.

jaga hati hamba ini agar terus menjaga Mu ya Allah. amin


solat serta sabar.

nak tahu npa jadi camtu.??

sebab solatnya tak sempurna, solat tak khusyuk. selama ne solat selamba jak asalkan buat dah. tak hayati intipati solat dgan sebenarnya. dan jrg sgt nak solat jemaah kt surau.

####

alhamdulilah. AQ tak yakin solat ku cukup sempurna. tapi perubahan tue ada. bila ku mula angkat takbir terkesan di hati. bila ku lafazkan Al-fatihah dengan nada yg perlahan tapi masih mampu sampai ke cuping telinga ku, terasa diri ku seakan akan dalam keadaan tenang dan benar benar mengagungkan ilahi.

bila aQ rukuk dgn keadaan yang betul terasa betul betul rukuk dihadapan yang Esa

bila aQ sujud tersa benar benar kerdil di hadapan Allah. 

dan bila AQ berdoa, seperti benar2 berdoa, meminta dan merayu pada Allah.

########

perubahan tue semakin aQ rasakan semula




A045

Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk; (Al-Baqarah 2:45)



alhamdulilah. oleh itu solat dengan sungguh sungguh (for me too)

adds on.. nak lagi extra. ringan ringan kan fizikal kita buat tahajud. insyAllah dipermudahkan urusan


############################################################

upcoming

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan

nak share sikit. real story.

before ramadhan, jalan2 ngan kwan. esoknya nak ramadhan dah. lpas tu, tgah sibuk berbual sambil bjalan kt tgah jln raya ada kerata yg nak terlanggar kawan ne. alhamdulilah sikit jak lg. law tk jd arwah dah.

lepas tu, ckp cam ne la. hati2 la nti tak sempat ramadhan sambi ketawa

then dia balas : tak apa la. alleast. aQ sampai sampai kt ambang ramadhan ne (dengan nada yg tenang dan senyum)

masyaAllah. 

###########

syukur sangat dapat jejak kan diri di bulan yang mulia ne. ramadhan ne la sebagai wadah utk memantapkan diri. bukan nak kata baik sangat diri ne. tetapi kenyyataannya cam tue la.

lagi lagi bila aQ lihat bnyak classmate yang berubah kearah kebaikan. subhanallah.. 

tak terkata hati ini. 

seperti diri ini turut merasa perubahan mereka dalam diri ini.

sedikit demi sedikit menggapai kekuatan semula utk menjadi spt dahulu
sedikit demi sedikit mendekatkan diri semula
sedikit demi sedikit meninggalkan jahiliyah dalam diri sendiri
lagi lagi di bulan ini.

insyaAllah

#############################

Hijrah 

tokoh paling agung : Muhamad bin Abdullah

nak share sikit. 

one day, my fren ask me.  

"aslam, cuba bayangkan kau berada di satu tempat yang paling kau gemari. contohnya kau kat bilik kat rumah kau. kau sorang sorang kat rumah tue. parents kau kat luar. tiba-tiba.... kau terdengar seakan akan ada orang mengetuk pintu bilik. kau pun membuka nya dengan rasa takut. pabila pintu kau dah buka kau terlihat seorang hamba Allah, cukup sempurna paras rupanya, berjanggut. wajah nya bersinar cahaya. pabila kau teliti lagi kau melihat parut belahan didadanya. agak2 nya siapa lah hamba Allah itu"


aQ pun jawab

RAsulallah !  


lepas tue dia tanya, kalau itu RasulAllah, apa yang bakal kamu katakan pada nya?


Aq terdiam,.... tiba2 hatiku sebak, air mata seakan nk mengalir. sebab aQ tahu , mampu ka aQ nak jumpa RAsulAllah. jika benda itu benar berlaku . gembiranya hati ini.


AQ menjawab. andai itu adalah RasulAllah yang selama ini sentiasa ingatkan hambanya. satu aQ pinta agar baginda mensyafaatkan aQ diakhirat nanti.  amiiin


...............................................

dalam bnayak bnyak umat, umat Nabi Muhammad adalah umat terbaik. 

dan dalam bnyak2 kita ne sebagai umat Baginda dimana kedudukan kita dipadang Masyar nanti untuk minta disyafaatkan.????

sesungguhnya AQ rindu pada baginda. tidak ka kalian merasa begitu???






allahumma solli ala saiyidina muhamad wa'ala alihi wasobihi ajmain..




p/s : terasa berat nak menulis semula.ntah la knapa.  alhamdulilah. utk entry kali ini.
       : insyAllah akan bersambung pengalaman demi pengalaman yang bek utk di share bersama.











No comments:

Post a Comment