lantas di buka sms tersebut.
"insyaallah kita buat usrah yang terakhir untuk sem ne lpas isyak"
alhamdulilah, dri tadi aq nak tanya naqib ne nak buat kat mna usrah yang lama tertangguh. semangat nak buat sebab hati perlukan itu.
"nak buat perubahan perlu ada suasana perubahan agar landasan itu tidak lari lagi"
terlalu banyak dugaan dan cubaan yang cuba menjauhkan dari matlamat utama dan landasan yang hendak dicapai. lebih lebih lagi banyak masa kosong yang tidak terisi dengan perkara berfaedah. pagi menjenguk, alhamdulilah perkara yang hendak dilakukan sudah tentu yang wajib itu.
"kuat la sikit, sabar itu indah aslam, tapi yang istiqomah itu lagi indah"
"yup, betul, hari ini aku nak jadikan lebih baik dari semalam"
"kalau semalam 9 muka surat ne hari nak baca 10 muka surat pula"
kekalkan. keep it up. keep me in your way ya Rabbi.
lantas digagahkan kaki melangkah ke surau. ada ilmu yang menanti di sana . rindu saat halaqah di mrsm. ada saja yang menyentak minda yang sentiasa lupa ini. namun kini da jauh dari semua itu . saat itu terasa indah. walau iman tidak sehebat yang lain. tapi suasana tarbiyah itu sendiri mmg manis rasanya .
"apa lagi yang lebih manis melainkan merasa diri dekat padaNya"
hari ini baru nak capai kenangan itu, namun kekangan dari exam menyebabkan diri terlepas utk merasakannya
mungkin. ada yang lain yang Allah tetapkan untuk aq. hari lain mgkin dapat rasakan kenangan itu semula.
selamat bermuqayam para sahabat dan ikhwah2 yang lain. moga diberkati dan diredai semua dan dikekalkan di jalan Nya. ada masa kita jumpa tyme cuti. tak pun kat seberang pun jadi lah. moga Allah memudahkan.
"insyaAllah sahabat yang berkelapangan lepas ne boleh join qasidah" kata ketua jpp itu dengan tenang lepas selesainya solat isyak yang dilakukan secara berjemaah.
haaaa??? owhhh. tue dia, nampaknya usrah kita ne kena buat qasidah, dalam hati rasa hampa sedikit, bukannya tak suka, tapi , apa yang diharap tidak la seperti yang diharap, ada hikmahnya. first tyme buat qasidah kat surau,
mcm mna qasidah ne???
lantas membuatkan aq terpikir semula exam bm pagi tadi. qasidah ne pun satu kesenian juga. adoiii. yang penting exam bm tadi dapat la dijawab dan digoreng semahu mahunya. nak saja minta paper lebih tapi masa yang tak cukup membuatkan aq memndekkan jawapan. simple short n ada isi la.
qasidah ne boleh dikatakan satu syair atau puisi yang memuji baginda rasulallah. lagu yang dialunkan cukup membuatkan air mata mengalir jika dihayati. penuh dengan kata2 yang indah . dalam ne pun termasuk juga selawat pada baginda. seriously cukup menarik dan indah berqasidah dengan abg2 senior yang lain.
"ambil ne"
ha, tahu la muka ne famous tyme ada majlis, bukan semua yang aq tahu bab cam ne, kalau nak sambut org tahu la, nanti jadi sumbang qasidah ne nanti jadi nya. bisik hati kecil setelah abang senior tue bagi kompang dngan aq mengharapkan aq untuk aq memainkan ikut rentak qasidah.
"tak tahu bang"
org sebelah bleh backup. lantas aq bagi dengan org sebelah yang merupakan ahli kompang, dari riak muka pun thu, hal yang sama bermain di pikiran, hanya senyuman yang mampu diukir. malu atau tak tahu???
haishhhh.
selesai qasidah , bek btul naqib ne bwa makan kat luar, sekali sekala apa salahnya, di kedai makan banyak isu yang dicanang tentang isu yang berlaku kat dalam maktab, membuka minda itu, misi dan visi aq turut down sikit, ada betulnya kata abg naqib tue.
"nak laksanakan islam tue mmg tak salah tapi dengan strategi yang betul la, jangan samapi kita berpecah dan berpuak, kita ne satu agama"
dalam berbual2 tue ada pula tertukar topik.
"fatimah sharha, ha! dia lah kalau tak silap"
blur, blur, blur, blur, mcm pernah dengar nama tue. nama awek mna plak abg ne ckp. haishhh.
"pemilik cinta ku....."
owh patut la mcm pernah dengar, tue nama penulis laaa,,
insyaAllah lepas ne nak baca laaa. buku lah tahzan pun tak terhabis lagi nak di baca, tapi at least ada banda utk di baca.
.............. malam yang indah dapat diisi dengan aktiviti yang berfaedah,,, > jaga hati
untuk sahabat ikwah
Wahai para mujahid maralah ke hadapan
Kerahkanlah tenagamu dan jua fikiran
Korbankanlah harta sekalipun jiwa raga
Teguhkan keyakinan teruskanlah perjuangan
Wahai para mujahid janganlah terpengaruh
Ujian nikmat hidup duniawi
Biarpun ianya begitu indah
Namun hanya sementara
Memang berjuang itu terkorban
Kerana kita berjuang untuk berkorban
Itulah asam garam perjuangan
Syarat mendapat cinta Allah Wahai para
insyaAllah doa kan ntm semua mendapat yang terbaik dalam jalannya.
teruskan istiqoamah. sejauh mana kita nak laksanakan perubahan yang kita nak bawa
samada perubahan dalam diri atau pun untuk yang lain.
No comments:
Post a Comment