Sunday, 15 May 2011

TAwaKaL

bismillahirahmanirrahim,

asalamualaikum

Sudah tentu pada masa sekarang ramai yang struggle untuk menempuhi exam yang akan datang. just keep it simple wahai sahabat. "exam je pun" - bila ada yang berkata mcm ne mesti yang lain pikir budak ne tunjuk pandai ka atau pun "boasting". ya paling tidak pun sudah tentu student ne tak kisah sangat dengan exam.

pa pe je la. yang penting anda bahagia dengan masa2 sekarang ne. hargailah saat anda boleh belajar sebelum cuti menjenguk anda semua. kalau dulu mmg betul ya! tidak dinafikan. zaman ambil SPM mmg semua student akan belajar tahap dewa. diri ini pun tidak terlepas juga. sampai banyak benda yang tinggal. apa yang tinggal tue? sendiri mau ingat la. asalkan jangan ditinggalkan yang wajib itueeee.

merungkai sebuah perjalanan kehidupan di maktab perguruan yang bergelar bakal guru. bakal guru je. belum tentu bergelar guru. kalau jadi guru pun. guru mcm mana kita ne ye?
tepuk dada. tanya la minda. wah ayat sastera nampak.

"kau ne ambil sastera ka aslam" tanya seorang sahabat melalui sms
"ambil bha. morfologi dan sintaksis tak lupa morfologi tue kira sastera la juga  cuma tak belajar cerpen dan cerpan jak" balas aQ. kalau dulu ya mmg aktif untuk bersastera. zaman sekolah aje. kini dah lama ditinggalkan.


balik semula ke alam maktab. sudah hampir ke penghujung sem 2 aQ disni. means?? da dua sem aQ duduk kat maktab ne. mmg saat ini paling digemari kerana takda kelas. bebas untuk buat apa asalkan tak TERbABAs. study week dihiasi dengan mcm2 benda.

tidur?  semestinya,
makan?  dikurangkan la,
jalan? semua buzy study cam mna nak kuar.
wayang?  i think da retired la utk sem ne. walaupun banyak member yang ajak

hidup kat maktab, seriously cam tak study je. bukan cam tue, apa yang nak dikatakan , study tue mmg kurang sangat. tak tahu la masuk degree nanti. itu pun kalau sempat masuk. ada sem tiga lagi utk foundation, ada masa tuk pikir nak teruskan atau tak.
 
minda kalau tak diketuk tak bergerak la. nak ketuk minda sikit, sapa yang nak diketuk sama. join la. yang pastinya tak men sepak sepak laa.

"wahyu pertama berkenaan membaca, sudah tentu Allah menitikberatkan hambanya membaca dan menmpelajari dan menerrokai lautan ilmu yang luas ini"

meyingkapi semula perjalanan Baginda Muhammad sejak menerima wahyu pertama telah membawa perubahan yang besar kepada diri baginda serta umat islam hinggalah ke hari ini. apa rahsianya???
terlalu besar dan panjang untuk dihuraikan. ada masa kita share2 laaa.


pointnya,
betulkan niat kita dahulu. untuk apa da n siapa kita belajar???
da usaha? alhamdulilah kalau sudah,
tapi jangan lah lupa bertawakal panaNYa

sejauh mana kita berusaha kalau tanpa keizinanNya tak kmana mana pun kita kelak

sapa yang nak ambil exam dan study tue cuba2 cuba la baca doa kat bwah ne. takpun pling kurang mulakan pembelajaran anda dengan basmallah then baca doa penerang hati, kalau nak tambah lagi jgn lupa berselawat kepada baginda Muhamad.

"Doa memulakan ulangkaji


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ فَهْمَ النَّبِيِّيْنَ وَحِفْظَ الْمُرْسَلِيْنَ وَالْمَلاَئِكَةِ الْمُقَرَّبِيْنَ. اَللَّهُمَّ اجْعَلْ لِسَانِيْ عَامِرًا بِذِكْرِكَ وَقَلْبِيْ مَلِيْئًا بِخَشْيَتِكَ، إِنَّكَ عَلَى مَا تَشَاءُ قَدِيْرٌ.

Maksudnya: “Ya Allah! Aku memohon daripadaMu kefahaman para nabi,
ingatan para rasul dan malaikat terhampir. Ya Allah! Jadikanlah lidahku basah dengan zikir kepadaMu,
hatiku dipenuhi dengan takut kepadaMu. Sesungguhnya Engkau maha berkuasa di atas segala apa yang Engkau kehendaki.”



......


Doa selepas mengulangkaji



اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَوْدِعُكَ مَا قَرَأْتُ وَمَا فَهِمْتُ وَمَا حَفِظْتُ فَرُدَّهُ إِلَيَّ عِنْدَ حَاجَتِيْ إِلَيْهِ، إِنَّكَ عَلىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ.

Maksudnya: “Ya Allah! Sesungguhnya aku menitip apa yang aku baca, faham dan hafal kepadaMu.
Maka kembalikanlah ia kepadaku ketika aku memerlukannya. Sesungguhnya Engkau maha berkuasa di atas segala sesuatu.”




ingat.... niat tue pentingggg "ya Allah permudahkan kami untuk menjawab soalan esok"
jadikan kami belajar ne hanya semata mata kerana mu Ya Allah.

p/s: apa yang dicoret sekadar utk ingatan sendiri dan bersama.

usaha.doa.tawakal

No comments:

Post a Comment