"assalamualaikum" sapa seorng hamba Allah yang hensem tp sangat sederhana penampilannya
"wa'alaikumsalam" balasku sambil mengamati pemuda itu. seperti pertama kali aq melihat paras rupanya di maktab ini.
"ada masa tak?" sambungnya lagi mengharapkan jawapan ya dri mulutku
lama aq berpikir utk menjawab soalan yang tidak terduga itu. kalau bab2 soalan2 cam ne mesti dia ambil masa kita untk sampaikan sesuatu. bukannya apa. mod nak mkn tyme tu. lagi2 hujung minggu cam ne mmg cpt lapar.
"ada juga, napa bang?" jawab ku dengan sopan,
"jom kita luangkan masa untuk baca quran sama-sama" balas nya penuh dengan hikmah
"boleh juga tue bang, kita org pun takda pa pe jg lepas ne" sambung ku dengan laju. pantas je kluar ayat aq tanpa di sedari.
aq pun ajak yang lain juga la. kebanyakannya semua junior. semua pun muka baik. lets go , tyme to recite quran, org ajak tue.
jarang dapat dipelawa cam ne. pertama kali. rasa lain sangat masa tue. abang ne mmg selalu buat cam ne mgkin. pikiran melayang entah kmna. ingat makan??? mgkin jg la. dalam hati terus memikirkan apa lg abang ne nak buat.
kitaorg pun baca la sama2. ada yang laju je baca quran tue, ada yang tergagap2. hanya mampu untuk membetulkan niat yang kadang2 lari entah kemana.
selesai baca quran, satu2 memperkenalkan diri, AQ pun tak terlepas juga
"nama saya mohamad Aslam, panggil aslam je, asal.. sekitar sini juga la, sekarang form 5"
lega pula lepas memperkenalkan diri
selesai semua memperkenalkan diri, abang tue bagi la tazkirah sikit, short and simple but meaningful. tersentuhla jg sikit. baru muqadimah tue
and last abang tue cakap lg sebelum melangkah pergi.
"insyaallah mgu depan abg dtg lagi"...
______________________
kalau da ada salam pertama pastinya ada salam kedua. titik pertemuan yang dicipta tak akan berakhir disini sahaja. yang pastinya manisnya pertemuan itu kerana terciptanya kenangan indah. <3
.....
No comments:
Post a Comment